اسم تجاري ( نام تجاري ) را چگونه و با چه ويژگيهايي انتخاب نماييم ؟
انتخاب يك نامبرند / نامتجاري ( اسمتجاري ) Brand Name يكي از نخستين و مهمترين اقدامات در زمان ايده پردازي در خصوص ايجاد يك كسبوكار است ، حتي برخي شركتهاي بعد از سالها فعاليت تازه به اين نتيجه رسيدهاند كه اسم تجاري انتخابشده براي شركت و يا برندشان نامناسب است.
استفاده از يك نام تجاري ( يا نام شركت ) نامناسب مانند سفر با قايقي است كه فقط يك پارو است. اين قايق تا زماني كه دريا مواج نشده بهراحتي روي آب غوطهور است اما با تغيير ناگهاني هوا و در مواجه با امواج بزرگ، كنترل ان ازدسترفته و تعادل خود را از دست ميدهد و به راحتي غرق ميشود.
در زمان انتخاب اسم تجاري به نكات زير توجه نماييد :۱- انتخاب اسم تجاري را جدي بگيريد.
در زمان انتخاب يك نام خسيس نباشيد. انتخاب نام مهمترين و اصليترين بخش براي شروع كسبوكار است. شما كلي زمان براي صرفهجويي اقتصادي داريد اما در اين مرحله به دنبال ارزانترين روش براي تهيه نام تجاري و يا نام شركت نباشيد و به فكر باكيفيتترين روش باشد. شايد هزينه رسيد به يك نام خوب به اندازه هزينه چند پرس غذا باشد كه دوستان خود را به منزل دعوت نموده و از فكر آنان استفاده نماييد و يا بهره بردن از خدمات يك مشاور برندينگ ، شايد بتوان گفت : هزينه امروز ، پشتيان سرمايهگذاري فردا. زيرا كه اگر انتخاب امروزتان درست نباشد، فردا بايد چند صد برابر در مسير اصلاح اين اشتباه هزينه نماييد.
انتخاب نام ، بسيار جدي است ، با جدي گرفتن آن ، ريسك آتي خود را كاهش دهيد. يك انتخاب اشتباه ميتواند تاثير معكوسي بر بازاريابي شما داشته باشد.
۲- انتخاب اسمتجاري طنزآميز (اسم تجاري بامزه) نامناسب است.شايد به اين فكر كنيد كه انتخاب يك نام نظر آميز ميتواند موجب افزايش قدرت به يادسپاري شما شود. اما طنزآميز بودن ميتوان نتيجه معكوس دهد، زيرا ممكن است :
از اين نامهاي برند در ايران بسيار ديدهايم كه آمدهاند ، سرمايه زيادي صرف برندسازي نموده و بعد از چند سالي حذفشدهاند.مثل : غول تو پول ، شكمو ، ليزليزك ، اسي چرك
۳- فقط به دنبال انتخاب اسم مخفف شده نباشيد.در بسياري از جلسات مشاوره برندينگ در زمان انتخاب نام برند، مديران پيشنهاد انتخاب نام را ميدهند كه بتوان مخفف نمود . اين مديران مثال IBM را ميآورند و به دنبال اينگونه نامگذاري هستند. اين نيز يك روش انتخاب نام است و ما آن را رد نمينماييم، اما شما نبايد خود را با اين شركت مقايسه نماييد زيرا كه اين شركت با صرف ميليون دلار اين برند و معني لغات تشكيلدهنده آن را در بين مخاطبين جا انداخته آيا شما نيز ميتوانيد چنين سرمايهگذاري عظيمي نماييد ؟ حتي گاه كلمات تشكيلدهنده بهقدري مضحك است كه اصلا نميتوان گفت اين نام ، نام برند يك شركت تجاري است . مثل PHJ پدرم همه جانم !!!
ادامه مطلب
برچسب: ،
ادامه مطلب