برندسازي شخصي : چگونه در صنعت مد خود را به يك برند تبديل نماييد ؟
تيم مشاوران مديريت ايران:
شخصيت شما، كالاي شماست و ما به شما خواهيم گفت كه آن را چگونه بفروشيد. امروزه چهره ( مغز متفكر ) پنهان پشت هر محصولي كه ارائه ميشود از جمله وبلاگ ،مجله، برچسب طراح و.. اگر بهتنهايي بيش از محصول مهم نباشد به اندازه آن مهم است.
مارك بكمن، از بنيانگذاران آژانس مديريت طراحان و نماينده برندهاي بزرگ مد همچون ProenzaSchouler , Andre Leon Talley و Nicola Formichetti بيان مينمايد : "مشتريان امروزه به دنبال چيزي بيش از فقط يك كالا هستند".
اجازه دهيد تا Anna Wintour (روزنامهنگار) و Karl Lagerfeld ( طراح مد با آن يقه سفيد بلند معروفش ) را به عنوان دو مثال معرفي مينمايم. برند شخصيشان با شركتهايي كه براي آنها كار ميكنند ارتباطي تنگاتنگ دارد. وقتي مردم يك كيف به شكل لوگوي معتبر Chanel را خريداري مينمايند، در واقع بيش از اينكه براي خود برند، پول خرج كنند براي سبك زندگي لاكچري Lagerfeld هزينه ميكنند.
يك رهبر سمبليك و نمايشي با يك برند شخصي ( برند فردي ) Personal Brand قدرتمند تنها يك مزيت براي شركت نيست بلكه يك دارايي مهم براي افراد است كه منجر به وابستگي كمتر آنان به هر سازماني ميگردد. به همين دليل، داشتن يك برند شخصي براي كارآفرينان و يا صاحبان مشاغل مانند مدلها و طراحان مد بسيار مهمتر است . Cara Delevingne و Kate Upton لزوما زيباترين مدلها نيستند اما در تبليغ و معرفي خويش، نابغه هستند.
واقعيت اين است كه طراحان مد موفق، بسيار پيشرفت كردهاند : BryanBoy, The Man Repeller, The Glamourai هركدام صدا و تصوير منحصربهفرد خود را دارند كه آنها را در ميان رقباي خود متمايز مينمايد. اين حاصل برندسازي شخصي (برندينگ فردي ) Personal Branding آنان است.
تفاوتي ندارد شغل شما در صنعت مد چه باشد. تنها داشتن يك برند شخصي ميتواند كليد موفقيت در اين صنعت باشد.
خلق يك برند امري مهم است، چرا كه سبب گسترش تفكرات شخصي و نقطه نظرات شما خواهد بود.
Raina Penchansky مدير ارشد استراتژي در شركت Digital Brand Architects كه نماينده برندها و بسياري از طراحان مد مطرح دنيا است ميگويد : برند به شما اين توانايي را ميدهد تا تعيين كنيد كه ميخواهيد استراتژي رشدتان چگونه باشد و درنهايت چشمانداز خود را به كدام سمت ميبريد.
به گفته بكمن "اين يكي از مهمترين عناصر ايجاد يك مدل كسبوكار پايدار و بلندمدت است".
چگونه برند شخصي خود را بايد بسازيد ؟
اين سوالي است كه دائما از طريق ايميل و يا در جلسات مشاوره از ما پرسيده ميشود.
در اين مقاله سعي مينمايم تا اطلاعات جامعي را براي ساختن يك برند شخصي موثر از طريق اطلاعات كارشناسان اين صنعت Penchansky و فرمل Kelly Framel (مدل و طراح مد) كه گردآوري نمودهام، در اختيارتان قرار دهم.
نكات اساسي در برندسازي شخصي :1- سعي نكنيد خود را از آنكه هستيد بيشتر نشان دهيد.
با هركه صحبت كرديم نتوانست بر اين مسئله به اندازه كافي تاكيد كند. هيچگاه برندي را كه شخصي نيست بهعنوان يك برند شخصي جا نزنيد. هرگز سعي نكنيد از يك روند پيروي نماييد و صرفا براي اينكه بگوييد من هم اين كار را كردم، جاروجنجال راه بي اندازيد.
چندي قبل در سايت لينكداين، فردي با آبوتاب فراوان در خصوص ارائه نقشه اطلاعات محتواي فارسي فضاي مجازي ايران يك سري اعداد ارائه نمود و در پايان آن نيز نوشته بود : شركت فلان براي اولين بار در ايران. هنگاميكه به بيشتر دقت نمودم، فقط دادههاي خامي بود كه هيچ پردازشي روي آن نشده بود و پرواضح بود كه دسترنج يك فرد از خروجي يك نرمافزار است و نه كل فضاي اينترنت ايران.
به گفته خانم پنچانسكي برند بايد بر اساس چيزي حقيقي و معتبر بنا شود و نميتواند بر اساس هيچ و پوچ و رياكارانه شكل گيرد. بكمن اضافه كرد مشتريان بسيار باهوش هستند و فريب نخواهند خورد.
براي مثال، فرمل ، مدل برند خود را بر اساس محصولات پرزرقوبرق كه به راحتي در دسترس بودند (مثل نام سايتش theglamourai.com ) ساخت. او از دانش خود در زمينه طراحي و مد براي الهام بخشيدن به خوانندگان، جهت ايجاد نگاهي درخشان در زندگي واقعي استفاده مينمايد. و اطمينان ميدهد اين ديدگاه قابلگسترش به هر شبكهاي از اينستاگرام تا توييتر و برعكس است . فرمل ميگويد:"من همه اينها را از عمق وجودم خلق نموده و به همين دليل آنها بسيار غريزي هستند"
اين موضوع نه تنها به اين برند كمك كرد تا طرفداران وفاداري به دست آورد بلكه باعث شده تا روزبهروز تصميمگيري برايش آسانتر شود.
2- براي پشتيباني از برند، استعداد و مهارت و تعهد داشته باشيد.مصرفكنندگان اسير يك شگرد بازاريابي رياكارانه نخواهند شد. همانگونه كه اگر محصول شما كيفيت خوبي نداشته باشد، فريب نميخورند.
به گفته بكمن : اگر يك محصول برتر نداشته باشيد، مصرفكنندگان از برندتان فاصله ميگيرند و ديگر مهم نيست كه استراتژي برندسازي شخصي ( پرسنال برندينگ ) شما چقدر هوشمندانه، جالب و جذاب باشد.تلاش بسيار مبذول نماييد تا خاص بمانيد و اطمينان يابيد كه محصولي باكيفيت بالا خلق كردهايد. نوشتههايتان را بهموقع بايگاني نماييد تا بتوانيد بهسرعت بدانها رجوع نماييد، بهطور مداوم وبلاگ خود را بروز رساني كنيد، آخرين جزئيات را به دست آوريد و مهمترين نكته اينكه به كاري كه انجام ميدهيد ايمان داشته باشيد.
ادامه مطلب : برندسازي شخصي ( برندينگ فردي ) پرسنال برندينگ Personal Branding
برچسب: ،
ادامه مطلب