استراتژي تبليغات Advertising Strategy
سوالي در ذهن بسياري از مديران است : چرا در دنياي بازاريابي ، تبليغات برخي شركتها به موفقيت هاي بزرگ ميانجامد و برخي تبليغات با شكست ؟ چرا تبليغات برخي بيش از ديگران ديده ميشود ، هرچند كه ممكن است بودجه تبليغاتي آنان كمتر نيز بوده باشد؟
پاسخ به اينگونه سوالات در بخشي از برنامه بازاريابي به نام استراتژي تبليغات واقع شده است.
استراتژي تبليغات عبارت است نقشه راه بلند مدت سازمان براي كمك به فروش محصولات و خدمات از طريق ايجاد رابطه با مصرف كننده است. تنوع استراتژيهاي بازاريابي بسيار زياد است.هر شركتي ميتواند يكي از انواع استراتژيهاي تبليغاتي را انتخاب نمايند. با اين وجود تمام استراتژيهاي تبليغاتي داراي عناصر تشكيل دهنده يكساني هستند. يك استراتژي تبليغات موثر بايد بيان كننده مشكلات و فرصتهاي پيشروي سازمان بوده و تاثير بزرگي بر فروش، سودهي و ارزش شركت داشته باشد.
تبليغات به عنوان زير مجموعه ترفيع ( پروموشن Promotion ) يكي از انواع آميخته بازاريابي Marketing Mix ( ماركتينگ ميكس – آميزه بازاريابي ) است و در خصوص برقراري ارتباط دوطرفه يا يكطرف با مصرفكننده است. در اين مقاله سعي خواهيم نمود تا در خصوص استراتژي پروموشن كسبوكار با تمركز بر تبليغات به عنوان يكي از اجزاء پروموشن توضيحاتي ارائه نماييم. تبليغات از استراتژيهاي پوش Pull در فروش است. براي درك هرچه بهتر استراتژي تبليغات بايد به عناصرر سازنده و مرتبط با تبليغات پيبرده و هريك را به تفكيك تشريح نماييم.
( تاكتيك فروشPush ، استراتژي تبليغاتي فشار است كه توليدكننده محصول سعي دارد بهطور مستقيم با تبليغات به مشتري فشار رواني وارد نموده و در وي ايجاد انگيزه نمايد، مشتري با حصول اطمينان از نام تجاري، اقدام به خريد مينمايد).
پايهگذاري استراتژي ترفيعتصميمگيري در خصوص استراتژي بازاريابي ارتباطي يكي از اساسيترين نقشها و مسئوليتهاي مدير بازاريابي است و در اين فرايند، برخي تصميمات در خصوص مشتريان حادث ميشود كه عبارت است از : چگونه بايد با مشتري ارتباط برقرار نمود ؟ و يا پيام ارسالي چه ميتواند باشد؟
براي پاسخ به سوالات فوق بايد به بايد به موارد زير توجه نمود :
- بخشبندي Segmentation
بخشبندي بازار ( تقسيمبندي بازار) بر اساس گروههاي متمايز
تقسيمبندي مشتريان بر اساس گروههاي مجزا يكي از فعاليتهاي حياتي است كه نرخ موفقيت ايجاد ارتباط موثر را افزايش ميدهد.
- هدفگيري Targeting
تصميمگيري در خصوص گروهايي كه بايد با آنان ارتباط برقرار شود و نحوه برقراري ارتباط
در جهت تبليغات، هدفگيري عبارت است فرايند برقراري ارتباط با بخش/ بخشهاي مناسب بازار در جهت حصول اطمينان از دريافت بالاترين نرخ پاسخ. روش هدفگيري مخاطبان بايد كاملا مرتبط با اهداف مندرج در برنامه بازاريابي سازمان باشد. افزايش آگاهي از برند ، آگاهي از وجود محصول ، جذب مشتريان شركتهاي رقيب ، …
روشهاي برقراري ارتباط با مخاطبتبليغات به عنوان بخشي از ترفيع ، يكي از عناصر ارتباط در بازاريابي است.
پروموشن به قسمتهاي زير تقسيم ميگردد :
ادامه مطلب : استراتژي تبليغات Advertising Strategy
برچسب: ،
ادامه مطلب