۹ نكته افزايش فروش در فروشگاه / سوپرماركت ( فروشگاههاي كوچك )
افزايش فروش در فروشگاه شايد آرزوي هر مالك فروشگاهي باشد. هرگونه تغيير بدون داشتن ابزار لازم غيرممكن است. ابزار لازم براي افزايش فروش، فروشنده است. وظيفه فروشنده فروشگاه بر بازاريابي و فروش محصولات و خدمات است. هرچه اقدامات مديريت و كاركنان دقيق و فروشندگان آن حرفهايتر باشد ،جذب مشتري راحتتر خواهدد بود. فروشنده حرفهاي با عمل و رفتار مناسب و بر اساس اصول خدمت به مشتري ، يك مشتري را به مشتري وفادار تبديل مينمايد و مشتري را به خريد مجدد متقاعدد مينمايد. فروشنده يك فروشگاه لباس با فروشنده فروشگاه كيف و كفش در بسياري موارد مشابه است. هردوي اين افراد به اصول و نكاتي مشابه براي موفقيت نيازمندد هستند.
بسيار ديدهايم كه فروشندهاي كه براي ساليان طولاني مثلا در فروشگاه عطر و ادوكلن كار نموده است ( اگر يك فروشنده حرفهاي باشد ) با تغيير صنف خود و مثلا حضور در فروشگاه پرده ، كفپوش و تزئينات داخلي ، بعد از گذشت زمان كوتاهي ، سريع توانسته خود را در اين صنف جديد جا بي اندازد، اما چرا ؟
پيشتر هم در مقالهاي اشاره نمودهايم كه فروش، علم و هنر است. در طول زمان اين دو عنصر مهارت را پديد آورده و نهايتا تجربه را شكل ميدهند. اين تجربه مانند آب در هر ظرفي ريخته شود، شكل آن ظرف را به خود ميگيرد. فروشنده حرفهاي نيز با توجه به مهارت و تجربه خود ، به هر فروشگاهي كه وارد شود ، بعد از گذشت زمان كوتاه ، قادر است كه توانمندي خود را نشان دهد. در ادامه به نكات خواهيم پرداخت كه تمام فروشندگان حرفهاي فارغ از نوع كسبوكار به آن توجه مينمايند و اين عامل موفقيت آنهاست .
چگونه فروشنده ميتواند موجب افزايش فروش در فروشگاه گردد :
- انتظارات خود را معين نماييد
فروشنده بايد هر صبح پيش از رسيدن به محل فروشگاه تمام اهداف آن روز را با خود مرور نمايد. امروز به چه موضوعاتي بايد رسيدگي نماييد / كدام موارد ذهن شما را مشغول نمودهاند ؟ آيا امروز ميخواهم با مشتريان صميمانه برخورد نمايند و يا كلا حوصله هيچ مشتري را ندارم ؟ يك ضرب مثل است كه ميگويد : ” زباله مياد ، زباله ميره” . به اين معنا كه هر حادثه ، اتفاق و هدف بد و ناخوشايندي كه قبل از شروع كار به ذهنمان راه ميدهيم ، حتما به خروجي كارمان متصل شده ، آن روز را به بدترين شكل ممكن خواهيم گذراند.
حتما با صحنه تصادف وحشتناك در خيابان روبرو شدهايد ، تعداد زيادي دور آن حلقه زدهاند. فروشندهاي كه براي ديدن صحنه و شخص مجروح با اشتياق به سمت محل حادثه ميدويد ، با پاي خود و با اشتياق زياد به سوي عدم موفقيت فروش در آن روز ميرود. افزايش فروش در فروشگاه بدون برنامه امكان ندارد.
- به نظم و نظافت ظاهري خود توجه نماييد
بسيار ديدهشده كه فروشنده هنگامي به فروشگاه ميرسد تازه يادش افتاده كه لباسش چروك ، دكمه لباسش كنده ، صورتش اصلاحنشده و يا بدون آرايش است ، دندانها مسواك نشده ، بوي بد پياز يا سير مشمئزكنندهاي فضا را عطرآگين نموده است.
يك فروشنده فروشگاه از فاصله زماني بين بيدار شدن و خروج از منزل براي آماده نمودن خود استفاده نمينمايد ، بلكه شب قبل اين موارد محيا نموده است. افزايش فروش در فروشگاه بدون نظم امكان ندارد.
- مواظب چيزي كه ميگوييد باشيد.
فروشنده بايد مواظب باشد كه چه ميگويد ، شايد شايعههايي كه در شبكههاي اجتماعي خواندهايد و يا اتفاقي كه براي ورزشگاه يا بازيگر رخداده است ، براي شما جالب باشد ، اما براي ديگران شايد خيلي مناسب و خوشايند نباشد.
ديدهايم كه فروشندهها با يكديگر شوخيهاي لفظي زنندهاي در حضور مشتريان انجام ميدهند و به خيال خود ، مشتري متوجه نميشود ! فروشنده نبايد فروشگاه خود با محل زندگي شخصي اشتباه بگيرد ، فروشگاه محل بازي نيست ، فروشگاه جايي براي مكالمه بين فروشندگان به زبان محلي نيست ، فروشگاه جايي براي شوخيهاي دستي نيست، فروشگاه جزء محيط نيمه عمومي است كه بايد به حضور مشتري احترام گذارد. افزايش فروش در فروشگاه بدون ادب حرفهاي امكان ندارد.
- قضاوت نكنيد.
فروشنده نبايد از روي نحوه پوشش فرد روي پول مشتري حساب نمايد و او را قضاوت نمايد. اين كار باعث ميشود كه فروشنده ميزان تلاشش براي جذب مشتري با نوع پوشش مشتري ، متناسب شود. ديدهايم كه فروشنده به افرادي به لباس محلي و يا حتي معمولي احترام كمتري ميگذارد تا فردي كه با پوشش رسمي وارد فروشگاه شده است ، حال آنكه هر دو مشتري هستند. واحد پول هر دو يكسان است. افزايش فروش در فروشگاه بدون تحليل منطقي امكان ندارد.
- فروشنده يك خدمت دهنده است.
فروشنده يك خدمت دهنده به مدير فروشگاه است كه از طريق اين خدمت ، محصولات فروشگاه را به مشتري ميفروشد و در ازاي آن حقوق با پورسانتي دريافت مينمايد. بسيار ديدهايم كه فروشنده خود را در نقش مدير فروشگاه ميبيند و بر اساس برنامه مديريت عمل نمينمايد . اين نوع فروشندگان به دنبال راحتي خود هستند و تمايل دارند كه ديكتاتوري و راهبري مدير خود ، شرايط را هرچه بيشتر به سود خود تغيير داده تا مبادا شرايط كار برايشان سخت شود. اين فروشنده خودخواه حاضر است ، از خير تمام مشتريان بگذرد و به خريد هر مشتري ايرادي وارد نمايد و عدم فروش خود را توجيه و هرگز نگذارد تا مشكلاتش مشخص گردد. اين فروشنده ، خود را پادشاه فروشگاه ميداند و اگر محصولي به مشتري فروشد ، آن را از روي لطف و بزرگواري خويش ميداند. افزايش فروش در فروشگاه بدون فروتني منطقي امكان ندارد.
۹ نكته افزايش فروش در فروشگاه / سوپرماركت ( فروشگاههاي كوچك )
برچسب: ،
ادامه مطلب