شاركتينگ : ۶ درس بازاريابي از كوسه
بازاريابي تاكنون اصلاحات بسياري به خود ديده است.اصطلاحاتي كه گاه عجيب ولي كاربردي هستند. شاركتينگ يكي از اين اصطلاحات است كه در ديكشنري بازاريابي وجود ندارد.
در كل به الگوبرداري از اخلاق و رفتار يك كوسه به عنوان يك حاكم آبهاي آزاد در جهت ايجاد يك استراتژي بازاريابي مرگآور عليه رقبا و انجام برخي فعاليت در جهت حذف رقبا از بازار. همچنين استفاده از تداعيات برند كوسه براي تقويت يك برند ديگر ، عمل يا رفتاري ديگر است.
راهي كه كوسهها در طول تاريخ طي كردهاند بسيار طولاني است. كوسههاي اوليه در حدود ۱۰ ميليون سال پيش حشرات، دايناسورها و پستانداران ظاهرشدهاند. آنان از ۵ دوره انقراض گسترده جانداران، جان سالم بدر برده و اين بسيار عجيب است. اين عمر طولاني از كوسه يك برند قديمي ساخته است. اما همواره كوسه به نوعي در اخبار حضور دارد، سالگرد ساخت فيلمي در خصوص كوسه، خبري در موردحمله به يك موجسوار، ساخت فيلم مستند جديد، …
واقعا چرا برند كوسه يك برند سرحال و شاداب است و هيچگاه كمرنگ نميشود ؟ اگر بخواهم به بررسي استراتژي بازاريابي كوسه از دوره زمينشناسي پالئوزوئيك تاكنون بپردازيم، بايد آن را Sharketing بناميم.
با بررسي برند كوسه با ۶ اصل شاركتينگ آشنا ميشويم :
۱- بهيادماندني و خاص بودن
شايد اگر ما نيز در حدود ۴۰۰ ميليون سال پيش روي زمين ظاهرشده بوديم، به اين ميزان بهيادماندني و خاص بوديم ، شايد هم اين از باهوشي كوسههاست . بههرحال چه چيزي از اين خاصتر ؟ بسيار متمايز هستند، با ديدن آروارههايش تا چند روز بدنتان دچار رعشه و ترس است.
در س اول شاركتينگ :راهي را بيابيد كه برندتان در بلندمدت متمايز بماند و قادر به تحريك احساسات باشد.
۲- قواعد خويش را ديكته كردن
متخصصين دريافتهاند كه كوسهها قوانين خاص خود را دارند. غواصاني كه با آنان به درستي بازي ميكنند، همواره جانشان در امان است. اما چه قوانيني ؟
مثال : هرگز انگشتان خود را سريع در مقابل صورتشان حركت ندهيد. نشان ندهيد كه ترسيدهايد. به حوزه شخصي وي وارد نشويد. هرگز نبايد كوسه را تعقيب كرد.
كوسهها قطعا به دنبال تحكيم اين قوانين از جايگاه سلطه گري خويش هستند تا نشان دهند كه قواعد بازي را آنان تعيين مينمايند.
درس دوم شاركتينگ :اگر در حال تعريف مرزهاي بازار هدف و يا آغاز يك كمپين تبليغاتي هستيد، حتما قواعد و قوانين نحوه بازي با كسبوكارتان را به ديگران بياموزيد.
۳- متنوع بودن
مطمئنا تنوع گونهها و ابزارهاي مختلف حفظ بقا، موجب حفظ اين گونه در طي ميليونها سال شده است. تنوع محصولات، پيامهاي و رويكرد بازاريابي ميتواند به ارتباط هرچه بيشتر با مخاطبان و مشتريان منجر شود. كوسهها در صدها شكل و سايز هستند، از ۱۵ سانتي تا ۱۸.۵ متر از رام تا خطرناك.
درس سوم شاركتينگ :اگر ميخواهيد بهيادماندني باشيد، نبايد نگران پيچيده شدن و استفاده از تركيبي از ويژگيهاي منحصربهفرد باشيد. تنوع پيام و محصول حتما منجر به دستيابي به مشتريان جديد ميگردد.
۴- همكاري مشترك براي تقويت دوجانبه
در ليست بلندبالاي چيزهاي ترسناك ، كه انسانها درك درستي از آنها ندارند، كوسه نيز وجود دارد : فضاييها، زمينلرزه ، سياستهاي مالي ، كوسه ، گردباد.
فيلمي تحت عنوان (شاركنادو Sharknado : شارك + تورنادو ) ساختهشده است . سازنده فيلم دو عامل از ليست فوق را باهم تركيب كرده تا اين دو عمل به هم كمك نمايند و مفهومي بزرگتر ، ترسناكتر و ناشناختهتري را ايجاد نمايد.
تورنادويي كه قدرت توانايي فكر كردن نيز داشته باشد !
درس چهارم شاركتينگ :به دنبال شريكي تجاري باشيد تا قدرت و شهرت شما را چندين برابر نمايد.
۵- رقبا را تخريب نكنيد
در مقايسه با دولفينها، كه خيلي باهوش، دوستداشتني و گاها ناجي كودكان و با اثر درماني بر روح آدمي شناختهشده است، كوسههاي شهرت بدي در برخورد با انسانها داشتهاند ، اما اين دو در دو سوي طيف هستند ، هرچه رقباي كوسه بهتر شناخته شوند، جاي او نيز پررنگتر ميگردد.
درس پنجم شاركتينگ :به دنبال تخريب رقيب نباشيد ، حتي به تقويت برخي خصوصيات آنان كمك نماييد تا خصوصيات برتر شما بهتر شناخته شود.
۶- باحال بودن
مهم نيست كه چه محصولي را در چه بازاري و به چه كسي ميفروشيد. باحال بودن ، جايگاه برند تقويت مينمايد.
توريست براي اينكه چند عكس با يك كوسه بگيرند و خود را شجاع نشان دهند، چند صد لاري پول پرداخت مينمايند و درون قفسي شناور در آب ميروند و كلي ميترسند و وزن كم مينمايند و در پايان هم كوسهها را موجوداتي باحال مينامند.
درس ششم شاركتينگ :به هر صورت كه ميتوانيد ، سعي كنيد باحال باشيد . در بدترين شرايط ، باحال بودن موجب جلب مشتري ميگردد. منبع : شاركتينگ : ۶ درس بازاريابي از كوسه
برچسب: ،