دستهبندي برند
پيشتر در خصوص انواع برند به تفضيل توضيحاتي ارائه نموده ايم، اما در اين قست داريم به بيان كلياتي در خصوص دستهبندي برند بپردازيم.
اغلب دانشجويان در رشته مديريت بازاريابي داستان مربوط به منشأ برندسازي را شنيده است. اين داستان اولين بار براي تشخيص گاوها در گلههايي بود كه در كنار هم به چرا رفته و يا براي فروش به مكاني خاص برده ميشدند. غرب وحشي برندسازي را به عنوان يك مفهوم پرورش داد و اكنون به چيزي فراتر از هدف اصلي آن تغييريافته است. امروزه برندها به ابزاري متداول براي متمايز نمودن و به خاطر آوردن محصولات و خدمات مختلف تبديلشدهاند.
برندسازي در زمان حاضر تنها به محصولات و خدمات محدود نميشود. در حقيقت هر سازمان و جريان كسبوكار از برند به عنوان ابزاري براي تمايز، به خاطر آوردن و شناسايي استفاده مينمايد. در حقيقت آرم و لوگو به عنوان بخشي از هويت برند شامل ويژگيهاي خاص، ارزشها و فرهنگ اصلي صاحب آن برند نيز است. امروزه برندسازي با اهداف ديگري به جز صرفا ارائه كالا و خدمات به مشتريان انجام ميگردد.
قطعا هنگاميكه به برندهاي مختلف فكر مينماييم ، اولين چيزي كه به ذهنمان ميآيد كالاها و خدمات مربوط به آن برند است. برندهاي زيادي وجود دارند كه صرفا كالا محور هستند. رد بول ، كوكاكولا ، پپسي و برندهايي ازايندست نمونهاي از برند محصول هستند. اولين چيزي كه با شنيدن نام اين برندها به ذهن مصرفكننده ميآيد كالاهايي است كه اين برندها ارائه ميدهند. برند زيراكس نزد مردم آنقدر قدرت و موفقيت يافت كه مردم ديگر به دستگاههاي فتوكپي نيز زيراكس ميگفتند. استفاده از نام اين برند بهجاي دستگاههاي فتوكپي امروز نيز ادامه دارد.
دستهبندي برندبرند سري محصولات
دسته ديگري به نام برند سري محصولات نيز وجود دارند كه شامل مجموعهاي انحصاري از خطوط توليد زيرپوشش نام يك برند ميروند.
به صنعت كامپيوتر نگاهي بي اندازيد، انواع مختلف لپتاپ و دسك تاپ تحت پوشش يك مجموعه خاص يا برند سري محصولات قرار دارند. سري محصولات Dell Studio به كاربران ديجيتال، مولتيمديا و همچنين كاربران گرافيكي و انيميشن و سري اينسپيرا را ميتوان به عنوان بهترين مثال براي برند سري محصولات ذكر كرد. خط توليد محصولات اورآل نيز مثال ديگري از اين دسته است.
ادامه مطلب : دسته بندي برند
برچسب: ،