روانشناسي رنگ در برند – مفهوم رنگها در برندسازي ، طراحي و تبليغات – (قسمت اول)
روانشناسي رنگ در برند به معناي تحليل رنگ يا رنگها مورد نظر و تركيب آنها براي رسيدن به رنگ سازماني ، رنگ برند ، رنگ محصول يا خدمت است. اگر انتخاب رنگ برند بر اساس روانشناسي رنگ باشد ، حتما به موجب تقويت قدرت به يادآوري برند خواهد شد. براي تسلط بر برندسازي و برندينگ بايد بر معناي رنگها اشراف كامل داشت.
احتمالا آگاه هستيد كه رنگ قرمز ميتواند احساسات عاشقانه تحريك يا بيان خطر قريبالوقوع باشد و يا آبي كه ميتواند احساسات ذهني مانند آرامش و يا سردي را تلقين نمايد. اما نارنجي چطور؟ يا خاكستري؟ كدام رنگها موجب بروز احساسات جزئيتري مانند هارموني يا اميد خواهد شد؟ از آنجا كه رنگ به عنوان يكي از عناصر اصلي توالي شناختي برند موجب تحريك بصري انسان است. پس ميتوان گفت كه روانشناسي رنگ ابزاري در خدمت افزايش و تقويت شناخت و به يادآوري برند است.
نتيجه حاصل از تحقيقات ما يك ليست از ۱۲ رنگ مورد استفاده در برندسازي ، طراحي بنر و طراحي لوگو ، ارائه مينماييد. به ياد داشته باشيد كه اين تحليلها بر اساس نظرسنجي صورت پذيرفته از ۱۳۵۰ نفر است كه البته هيچ كدام از آنها به صورت ويژه براي هر يك از رنگها به صورت ثابت و قطعي نيست.
هنگاميكه بحث از روانشناسي رنگ در برند پيش ميآيد، زمينه استفاده از رنگ و فرهنگ جامعه نقش مهمي ايفاء مينمايند ، درنتيجه اين عدم قطعيت رخ خواهد داد. از طرف ديگر ، يك رنگ ميتواند القاء كننده دو احساس كاملا متفاوت باشد، يك رنگ ميتواند با توجه به نوع زمينه استفاده معناي متفاوتي داشته باشد مثلا رنگ سبز ميتواند تفاوت معناي بيماري و سلامتي باشد. با در نظر داشتن اين موضوع و درك درستي از شخصيت نام برند خود، انتخاب رنگ مناسب براي نام تجاري ،ميتواند يك تصميم منطقي و آگاهانه باشد، نه يك انتخاب كوتاهمدت و عجيب
رنگ قرمزرنگ قرمز ، بيشك هيجانانگيز و تحريك ترانگيزترين رنگهاست. از نظر روانشناسي رنگ در برند ، اثر رنگ قرمز بر روان انسان ناچيز نيست. بنابراين استفاده از رنگ قرمز در كمپين تبليغاتي بسيار مهم است.رنگ قرمز موجب كاهش تحليل ذهني است و سرعت واكنشهاي ما را تشديد مينمايد. به همين دليل برچسب قيمت كالاها به اين رنگ انتخاب مينمايند. ورزشكاراني كه رنگ قرمز ميپوشند ، احتمالا شكست تيمشان بيشتر است زيرا موجب تحريك عصبي تيم مقابل ميشوند و دانش آموزاني كه در معرض رنگ قرمز قرار داشتهاند ، نتيجه عملكردشان نسبت ساير دانش آموزان ضعيفتر بوده است. رنگ قرمز، رنگ علامت ايست، غلطهاي املايي و زيان مالي است.رنگ قرمز داراي طولانيترين طول موج در بين تمام رنگهاست. اين رنگ شور و عاشقانه است. قرمز تمايل دارد اشتها را افزايش دهد. ساير ويژگيهاي احساسي مرتبط با قرمز عبارتاند از:
ادامه مطلب : روانشناسي رنگ در برند
برچسب: ،