آيا از سه راهكار رواني در پيامها و تبليغات خود استفاده مي كنيد؟
خبر خوش آنكه براي تهيه يك پيام تاثير گذار احتياجي نيست كه شما يك نويسنده يا سخنران حرفه اي باشيد. به آساني مي توانيد با استفاده از ۳ راهكار زير نتايج غير قابل باوري را بدست آوريد.
● راهكار شماره ۱ :
▪ الگوهاي ذهني مخاطب را به هم بريزيد
سوالات، بحث هاي متفرقه و واقعيت هاي اجتماعي را پيش بكشيد. به اين ترتيب ذهن مخاطب تحريك مي شود و سلول هاي خاكستري مغز به فعاليت وادار مي شوند. الگوهايي كه درذهن قراردارد، از بين مي رود و حواس مخاطب متمركز مي شود. پرسيدن سوال بسيار مفيد است زيرا ذهن رادر حالت پاسخگويي و آمادگي در مي آورد.
تاثير رواني راهكار شماره ۱ همين است كه ذهن مخاطب را تحريك مي كند تا براي شنيدن حرف هاي شما آماده شود.
● راهكار شماره ۲ :
▪ روي مشكل مشتريان تمركز كنيد
آيا موضوع اصلي صحبت هاي شما ارائه راه حل است؟ به اين ترتيب به فروش خود صدمه خواهيد زد. به تبليغات اطراف خود بنگريد. همه آنها به سهولت استفاده، فراگيري و برتري محصول خود اشاره مي كنند. به اين عبارات بسيار پرداخته شده است. در صورتيكه اين مفاهيم بايد در پس زمينه قرار بگيرند. در ملاقات ها و مكالمات حضوري نيز بايد به اين موضوع توجه شود. مردم تا زماني كه مشكل خود را درك نكنند اهميتي به راه حل شما و ويژگي هاي آن
نمي دهند. قبل از اينكه راه حل خود را مطرح و روي آن پافشاري كنيد، مطمئن شويد كه مخاطب شما مسئله و مشكل خود را كاملاً حس كرده ودرگير آن شده است. با دوباره طرح كردن مسئله، مشتري را متوجه اهميت موضوع نماييد. هنگامي كه شنونده با حركات سرخود شروع به تاييد مسائل و مشكلات مطرح شده نمود، زمان ارائه و فروش راه حل فرارسيده است.
● راهكار شماره ۳ :
▪ يك تصوير ذهني براي مشتري ايجاد كنيد
فرض كنيد كه يك طراح كلاه مي خواهد براي محصولات خود تبليغ نمايد. جمله من يك طراح هستم و طرحهاي من توسط توليدكنندگان مختلف به بازار عرضه شده است خيلي تكراري و بي تاثير خواهد بود. بهترين راه ارائه تصوير ذهني به مخاطب است. دراين مثال او مي تواند از كلاهي كه هنرپيشه معروف سينما در يكي از فيلمها به سر گذاشته بود، آغاز كند و وقتي اين تصوير در ذهن شنونده تشكيل شد، بگويد كه طراحي آن كلاه توسط او انجام شده است. اين روش رامي توان در صحبت كردن با يك فرد يا يك گروه به كار گرفت.
مردم افكار خود را با تصاوير به خاطر مي سپارند. به همين علت امروزه آرم ها و تصاوير تبليغاتي بسيار كارا شده اند. نفوذ به بخش تصويري مغز، قوي ترين راه براي ايجاد ارتباط باافراد است.
راهكار شماره ۲ و۳ را ادغام كنيد تا مخاطب تصوير روشني از مشكل خود را در ذهن داشته باشد.دراين صورت نيازي به هيچ كار ديگري نيست. خود آنها به سراغ شما خواهند آمد.
● آيا استفاده از هر ۳ راهكار ضروري است؟
جواب اين سوال منفي است. شما مي توانيد از يك يا دو راهكار در جهت هدف خود استفاده كنيد. درواقع، ممكن است يكي از اين روشها در مورد بخصوص شما و نتيجه اي كه مي خواهيد بگيريد، به كار نيايد.
ويژگي اين ۳ مورد اين است كه در عين سادگي حداكثر تاثير را دارند.
به ساختار اين مقاله نگاه كنيد. فرض كنيد كه اين مقاله مقدمه اي براي شروع يك سخنراني در مورد فروش در يك شركت بزرگ صنعتي بود. من از مسائل مربوط به آن صنعت خاص سخن نگفتم، بلكه صحبت خود را از اين سوال شروع كردم كه آيا شما از اين ۳ راهكار براي فروش استفاده مي كنيد؟ و به اين ترتيب توجه شما را به خود جلب كردم.
شما نيز درصحبت كردن باافراد مختلف مي توانيد از همين روش استفاده كنيد. ضمناًاين كارها نه فقط براي پيامهاي شفاهي بلكه درهر خبرنامه، تبليغات، وب سايت و هر مكاني كه شانس جذب مشتريان جديد وجود دارد، قابل استفاده هستند.
ايده پويا
برچسب: ،