جايگاه يابي ، موضع يابي ، موقعيت يابي ، پوزيشنينگ Positioning
جايگاه يابي در حوزه بازاريابي عبارت است از فرايند شناسايي يك بازار نيچ مناسب براي محصول ، خدمت يا برند و تعيين استراتژي جايگاه يابي براي حضور در آن بازار.
استراتژي جايگاه يابي به دنبال كسب جايگاهي متمايز براي برند در ذهن مشتريان در رقابت با ساير رقباست. شركتها براي ايجاد ويژگيهاي متمايز و قابل تشخيص در برندشان ( چه چيزي ، چطور ، چه زماني … ) ، بسيار تلاش مينمايند. همچنين استراتژي جايگاه يابي در پي خلق تصوير برند ( ارزان – گران ، مصرفي – لاكشري ، متوسط – سطح بالا … ) از طريق تبليغات است.
اگر برند جايگاه خود را پيدا نمايد ، جايگاه يابي مجدد برند Re Positioning بسيار سخت است و در بسياري موارد ، همراه با تخريب اعتبار برند است . اين جايگاه يابي ريشه برندينگ مجدد Rebrandingاست. جايگاه يابي محصول به دنبال پيدا كردن طرحي منحصربهفرد در بازار براي يك محصول خاص است كه در آن، به طور ايده آل، آن را به نياز مصرفكننده پاسخ ميدهد كه هيچ محصول ديگري راضي نيست، مثل جايگاه يابي BMW در بازار ايالات متحده آمريكا . جايگاهيابي برند و جايگاه يابي خدمات نيز به طور مشابه، در همين مسير هستند.
جايگاه يابي موضع يابي موقعيت يابي پوزيشنينگ Positioning
برچسب: ،